вівторок, 29 вересня 2015 р.

Урок 9. Контрольна робота №1.

НА УРОЦІ ВИКОНАЛИ КР№1

 ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
 1. Підручник (Бар.): вивчити §6.  (Фізика : підруч. для 7 кл. загальноосвіт. навч. закладів / [В. Г. Бар’яхтар, С. О. Довгий, Ф. Я. Божинова та ін.]; за ред. В. Г. Бар’яхтара, С. О. Довгого. — Х. : Вид-во «Ранок», 2015. )

 ГОТУЄМОСЯ ДО УРОКУ

четвер, 24 вересня 2015 р.

Урок 8. Історичний характер фізичного знання

НА УРОЦІ РОЗГЛЯНУЛИ: 
1. Історичний характер фізичного знання. 
2. Внесок українських учених у розвиток і становлення фізики.

 ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
 1. Підручник (Бар.): вивчити §6.  (Фізика : підруч. для 7 кл. загальноосвіт. навч. закладів / [В. Г. Бар’яхтар, С. О. Довгий, Ф. Я. Божинова та ін.]; за ред. В. Г. Бар’яхтара, С. О. Довгого. — Х. : Вид-во «Ранок», 2015. )
2. Підготуватися до КР №1. Тести на с.46

 ГОТУЄМОСЯ ДО УРОКУ
 Історія фізики – це історія відкриттів, кожне з яких поглиблює наше розуміння природи. За кожним відкриттям стоїть людина, яка підіймає науку на новий щабель розвитку. Сьогодні ми завдячуємо їм за безліч речей без яких не уявляємо свого життя.

Презентація "Історичний характер фізичного знання"  >>>

вівторок, 22 вересня 2015 р.

Урок 7. ЛР № 3. Вимірювання розмірів малих тіл різними способами

НА УРОЦІ ВИКОНАЛИ ЛР №3. 
 ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
 1. Підручник (Б): вивчити §§1, 3   (Фізика : підруч. для 7 кл. загальноосвіт. навч. закладів / [В. Г. Бар’яхтар, С. О. Довгий, Ф. Я. Божинова та ін.]; за ред. В. Г. Бар’яхтара, С. О. Довгого. — Х. : Вид-во «Ранок», 2015. )
 ГОТУЄМОСЯ ДО УРОКУ
1. Відео "ЛР. Вимірювання розмірів малих тіл"

2. Відео 




3. Інструкція до ЛР №3 >>>
4. Презентація >>>

четвер, 17 вересня 2015 р.

Урок 6. ЛР № 2. Вимірювання об’єму твердих тіл, рідин i сипких матеріалів.

НА УРОЦІ ВИКОНАЛИ  лабораторну роботу № 2

 ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
 1. Підручник (Бар): повторити §§4,5.  Вправа 5(1-2) 
Підготуватися до ЛР №3.

 ГОТУЄМОСЯ ДО УРОКУ

Лабораторна робота № 3

Мета роботи: навчитися за допомогою лінійки вимірювати розміри малих тіл.
Прилади і матеріали: лінійка з міліметровими поділками, мідний дріт, 10-20 горошин (для кожного учня), набір сердечників для трансформатора.
Хід роботи:
1. Визначте ціну поділки шкали лінійки Сл.
Сл = 1мм
2. Намотайте на олівець n (10-20) витків мідного дроту. Виміряйте лінійкою ширину намотаних витків l. Визначте діаметр дротини d = l / n Результати вимірювання запишіть у вигляді d = (d0 ± ∆d)
Намотали 10 витків, l = 5мм, d = 5мм/10 = 0,5мм; ∆d = 0,5мм : 10 = 0,05мм, отже d = (0,5 ± 0,05) мм
3. Покладіть до лінійки щільно в ряд n (15-20) горошин і виміряйте його довжину l. Визначте діаметр однієї горошини d = l / n  Результати вимірювання запишіть у вигляді d =(d ± ∆d).
Візьмемо 20 горошин, l = 1,6см, d = 1,6см:20 = 0,08см , ∆d = 0,5см:20 = 0,025см, отже, d = (0,08 ± 0,025) см.
4. Виміряйте товщину пластини сердечника трансформатора b. Результати вимірювання запишіть у вигляді Ь = (Ь0 ± ∆Ь).
Ціна поділки лінійки 0,1см, b = 0,7см, тоді з похибкою Ь = (0,7 ± ∆0,05)см.
5. Як можна підвищити точність вимірювання лінійкою діаметра тонкої дротини? Товщини тонких пластин?
Поскладати предмети в кілька шарів, виміряти довжину, поділити це значення та половину ціни поділки на кількість шарів, знайдені значення записати відповідною сумою.  

Для допитливих.
1. Виміряйте за допомогою лінійки товщину (діаметр) нитки.
Обмотаємо нитку 10 разів навколо голки, виміряємо довжину одного кола нитки l = 0,25см :10 = 0,025см.
2. Виміряйте діаметр швацької голки, скориставшись ниткою та лінійкою.
Обмотаємо нитку 20 разів навколо голки, виміряємо довжину одного кола нитки l = 0,4см :10 = 0,04см ,тоді за формулою довжини кола маємо d = l : 3,14 = 0,04 : 3,14 = 0,013 см

вівторок, 15 вересня 2015 р.

Урок 5. ЛР № 1. Ознайомлення з вимірювальними приладами. Визначення ціни поділки шкали приладу.

НА УРОЦІ ВИКОНАЛИ  лабораторну роботу № 1
Тема. Визначення ціни поділки шкали вимірювального приладу.
Мета: визначити межі вимірювання та ціну поділки шкали різних вимірювальних приладів.
Обладнання: лінійка, термометр та інші вимірювальні прилади.
Вказівки до роботи
Підготовка до експерименту
Перед тим як виконувати роботу, переконайтеся, що ви знаєте відповіді на такі запитання.
1. Що називають вимірювальним приладом?
2. Як визначити межі вимірювання шкали приладу?
3. Що таке ціна поділки шкали?
4. Як визначити ціну поділки шкали?
5. Яких правил безпеки слід дотримуватися, працюючи з термометром?
 Експеримент
1. Розгляньте шкали наявних у вас вимірювальних приладів.
2. Заповніть таблицю (усі стовпчики, крім останнього).
 Опрацювання результатів експерименту
Визначте ціну поділки шкали кожного з досліджуваних приладів і закінчіть заповнення таблиці.

 ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
 1. Підручник (Бар): повторити §4. Вправа 4(5-7).  

 ГОТУЄМОСЯ ДО УРОКУ 
Лр №1: Вимірювальні прилади 

суботу, 12 вересня 2015 р.

Про проекти

            Шановні семикласники! 
У цьому навчальному році у вас буде 4 навчальних проекти.
На сторінках нашого веб-сайту є інформація про навчальні проекти, а також будуть надаватися рекомендації по їх виконанню.
Бажаю успішного виконання досліджень та задоволення від  участі у проектах!

Для вас: Сайт ,,Навчальні проекти. Фізика  7 клас" >>>


Ваш перший навчальний проект "Дифузія в побуті"


Відеофрагмент "Дифузія"


Відео "Дифузія" 

пʼятницю, 11 вересня 2015 р.

Готуємося до ЛР №1

Тема. Визначення ціни поділки шкали вимірювального приладу.
Мета: визначити межі вимірювання та ціну поділки шкали різних вимірювальних приладів.
Обладнання: лінійка, термометр та інші вимірювальні прилади.
Вказівки до роботи
Підготовка до експерименту
Перед тим як виконувати роботу, переконайтеся, що ви знаєте від-
повіді на такі запитання.
1.  Що називають вимірювальним приладом?
2. Як визначити межі вимірювання шкали приладу?
3.  Що таке ціна поділки шкали?
4. Як визначити ціну поділки шкали?
5. Яких правил безпеки слід дотримуватися, працюючи з термометром?
 Експеримент
1. Розгляньте шкали наявних у вас вимірювальних приладів.
2. Заповніть таблицю (усі стовпчики, крім останнього).
Опрацювання результатів експерименту
Визначте ціну поділки шкали кожного з досліджуваних приладів 

і закінчіть заповнення таблиці. 
Детальніше ...


  • Перед тим, як знаходити ціну поділки, уважно розгляньте сам прилад: що він вимірює, в яких одиницях, його справність. Це дозволить намалювати повну картину проведеного досвіду з визначення тієї чи іншої величини. Знайдіть на шкалі два найближчі штриха, біля яких написані числові значення величини. Порахуйте скільки між ними розподілів (але не штрихів).
  • Приклад. Нехай потрібно визначити ціну поділки побутового термометра. Сусідні підписані штрихи 10 і 20 градусів Цельсія. Між ними міститься десять поділок.
    Знайдіть різницю між обраними числовими значеннями величини, для цього відніміть від більшого числа менше число. Отриману різницю розділіть на кількість поділів, що знаходяться між ними. Отримана частка є ціною поділки, без знання якої не визначити показання вимірювального приладу.
  • Приклад. 20-10 = 10 градусів Цельсія. Різниця, що дорівнює десяти градусів Цельсія, ділиться на десять поділок між штрихами: 10/10 = 1 градус Цельсія. Отже, ціна поділки обраного термометра дорівнює один градус Цельсія
  • четвер, 10 вересня 2015 р.

    Урок 4. Вимірювання. Фізичні величини

     НА УРОЦІ РОЗГЛЯНУЛИ  
     1. Фізичні величини.
     2. Вимірювання. 
     3. Засоби вимірювання. 
     4. Точність вимірювання. 
     5. Міжнародна система одиниць фізичних величин.

    ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
    Підручник (Бар.): опрацювати §§ 4-5, вправа 4 (2-4).

    ГОТУЄМОСЯ ДО УРОКУ

    Фізична величина – це те, що можна виміряти;  вона має одиниці вимірювання.
    Межі виміру приладу – мінімальне та максимальне значення фізичної величини, які може виміряти прилад.
    Ціна поділки приладу  величина, яка вимірюється однією поділкою шкали.

    вівторок, 8 вересня 2015 р.

    Урок 3. Речовина і поле.

    НА УРОЦІ РОЗГЛЯНУЛИ: 
    1. Речовина і поле. 
    2. Основні положення атомно-молекулярного вчення про будову речовини. 
    3. Молекули. Атоми.
    4. Початкові відомості про будову атома. 
    6. Електрони. 
    7. Йони.



      ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
     1. Підручник (Бар): вивчити §2. Вправа 2(5-7).   

     ГОТУЄМОСЯ ДО УРОКУ: перевір себе



    ОСНОВНІ ПОЛОЖЕННЯ АТОМНО-МОЛЕКУЛЯРНОГО ВЧЕННЯ ПРО БУДОВУ РЕЧОВИНИ.


    ЗАПИТАННЯ ДО ВИВЧЕНОГО.
    1. Сформулюйте основні положення атомно-молекулярного вчення про будову речовини.
    Основні положення атомно-молекулярного вчення про будову речовини:
    1. Усі тіла складаються із частинок (молекул, атомів).
    2. Частинки всіх тіл безперервно і хаотично (безладно) рухаються.
    3. Між частинками тіл існує взаємне притягання і відштовхування.
    2. Чи є відмінність між молекулами льоду, води й водяної пари?
    Спостереження і досліди показують властивості твердих тіл, рідин й газів, а  знання про будову речовини допомагають пояснити ці властивості.
    Лід, вода і водяна пара – три етапи тієї самої речовини – води, отже, молекули льоду, води й водяної пари не відрізняються одна від одної, відмінність є у розміщенні та русі молекул.
    3. Як розміщені молекули газів?
    У газах відстані між молекулами значно більші за розміри самих молекул (у середньому в десятки разів), тому на таких відстанях молекули надто слабко притягуються одна до одної.
    4. Чому гази заповнюють усю посудину, у якій знаходяться?
    Оскільки у газах відстані між молекулами значно більші за розміри самих молекул (на таких відстанях молекули надто слабко притягуються одна до одної), тому гази не мають власної форми й сталого об'єму. Не можна наповнити газом половину пляшки або склянки, тому що, рухаючись в усіх напрямах і майже не притягуючись одна до одної, молекули газу швидко заповнюють усю посудину.
    Однин із основоположників учення про атомно-молекулярну будову речовини видатний учений Михайло Ломоносов так уявляв будову газів: «Частинки газу стикаються з іншими, сусідніми, відскакують одна від одної і знову стикаються з іншими, ближчими, знову відскакують так, що намагаються розсипатися па всі боки, постійно відштовхуються одна від одної такими дуже частими взаємними ударами».
    5. Чим пояснюється дуже мала стисливість рідин? Чому вони не зберігають своєї форми?
    У рідинах молекули розташовані так щільно, що відстань між кожними двома молекулами менша від розмірів самої молекули. Стискаючи рідину, ми ще більше зближуємо її молекули, тому вони починають відштовхуватись, ось чому рідину важко стиснути. 
    З другого боку на відстанях між молекулами, що є меншими за розміри самих молекул, взаємне притягання молекул уже значне, тому молекули рідини не розходяться на великі відстані і рідина за звичайних умов зберігає свій об'єм, проте притягання молекул рідин ще не таке велике, щоб рідина зберігала свою форму (цим пояснюється те, що рідини набирають форми посудини і їх легко розбризкати та перелити в іншу посудину).
    6. Чому тверді тіла зберігають свої форму й об'єм?
    Тверді тіла за звичайних умов зберігають і об'єм, і форму, це пояснюється більшим притягання між їх частинками та кристалічною решіткою. Частинки (молекули або атоми) більшості твердих тіл (лід, сіль, нафталін, метали) розміщені в певному порядку (кожна з них рухається навколо певної точки і не може переміститися далеко від цієї точки).
    Деякі з твердих тіл (сніжинки, кристали) мають природну правильну і красиву форму.


    четвер, 3 вересня 2015 р.

    Урок 2. Фізика як фундаментальна наука про природу.

                                                  ВІТАЮ! 
    ПОЧИНАЄМО ВИВЧАТИ 
     Розділ 1. ФІЗИКА ЯК ПРИРОДНИЧА НАУКА. ПІЗНАННЯ ПРИРОДИ (7+1 год)

     КОНТРОЛЬНА РОБОТА №1 - 24 вересня!

    НА УРОЦІ РОЗГЛЯНУЛИ: 
    1. Фізика як фундаментальна наука про природу. 
    2. Фізичні тіла й фізичні явища. 
    3. Властивості тіл.
    4. Етапи пізнавальної діяльності у фізичних дослідженнях. 
    5. Зв’язок фізики з іншими науками.



      ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
     1. Підручник (Бар): вивчити §§1, 3  
     Підручник (Бар.) - це (Фізика : підруч. для 7 кл. загальноосвіт. навч. закладів / [В. Г. Бар’яхтар, С. О. Довгий, Ф. Я. Божинова та ін.]; за ред. В. Г. Бар’яхтара, С. О. Довгого. — Х. : Вид-во «Ранок», 2015. )

      2. Перегляньте відео "Фізика наука про природу Світ в якому ми живемо"




    4. Перегляньте відео "Фізичні явища"




    5. Відео "Фізика наука про природу"

    середу, 2 вересня 2015 р.

    Урок 1. Вступ

      НА УРОЦІ РОЗГЛЯНУЛИ: 
     1. Фізика як навчальний предмет у школі. 
     2. Фізичний кабінет та його обладнання. 
     3. Правила безпеки у фізичному кабінеті


     ДО НАСТУПНОГО УРОКУ: 
    1. Прочитайте Вступ.
    2. Складіть сенкан до слова "Фізика".

    Конспект уроку (Підручник для 7 класу загальноосвітніх навчальних закладів. За редакцією Сиротюк В.Д. 2015р.)
    Вступ
        У 7–9 класах ви опануєте суть основних фiзичних понять i законiв, оволодiєте науковою термiнологiєю, основними методами наукового пiзнання та алгоритмами розв’язування фiзичних задач, отримаєте початковi уявлення про фiзичну картину свiту.
        У початковiй школi на уроках з рiзних предметiв ви ознайомилися з проява- ми фiзичних явищ природи, засвоїли початковi вiдомостi з фiзики, оволодiли елементарними навичками пiзнання природи. На уроках природознавства ви дізналися багато цікавого з тем: людина як жива iстота (нормальнi умови життєдiяльностi – температура, вологiсть, тиск, земне тяжiння, зiр, слух, тактильнi дiї, довжина кроку тощо); мiй будинок (умови побуту, побутовi при- лади, житлова енергетика тощо); моя вулиця, моє мiсто (рух транспорту); моя планета – Земля (Сонячна система, Земля i Мiсяць, освоєння космосу тощо).
        На уроках фізики ви навчитеся пояснювати фізичні явища і процеси, аналiзувати, узагальнювати знання, систематизувати їх, робити висновки. Ви вмiтимете опрацьовувати наукову iнформацiю (знаходити новi факти, явища, iдеї, самостiйно використовувати їх вiдповiдно до поставленої мети). Також на- вчитеся розрiзняти фiзичнi величини, їх одиницi; розв’язувати задачi на вiдтворення основних формул; здiйснювати математичнi дiї; самостiйно розв’я­ зувати задачi й виконувати вправи, обґрунтовуючи обраний спосiб їх розв’язання.
        У процесі виконання лабораторних робiт ви навчитеся планувати і проводити досліди, а саме: складати план дослiду й визначати найкращi умо- ви його проведення; обирати необхiдне обладнання i вимiрювальнi прилади, збирати дослiднi установки чи електричні схеми, рацiонально розмiщувати прилади, неухильно дотримуватися правил техніки безпеки під час проведен- ня дослiду; визначати мету й об’єкт спостереження, встановлювати характернi риси плину фiзичних явищ i процесiв, видiляти їхнi суттєвi ознаки; користу- ватися вимiрювальними приладами i мiрами, тобто визначати цiну подiлки шкали приладу, її нижню i верхню межі, визначати покази приладу; знахо- дити значення величин; готувати звiт про проведену роботу, записувати зна- чення фiзичних величин.
        Уроки фізики будуть проводитися в спеціально обладнаному приміщенні – фізичному кабінеті.

        Сучасні кабінети оснащено обладнанням, необхідним для проведення де- монстраційних і фронтальних дослідів, виконання лабораторних робіт; де- монстраційним столом для вчителя і робочими столами для учнів; шафами

        Під час знаходження у фізичному кабінеті необхідно дотримуватися таких правил техніки безпеки:
    1. Будьте уважні, дисципліновані, обережні, чітко виконуйте вказівки вчителя.
    2. Не залишайте робоче місце без дозволу вчителя.
    3. Розміщуйте прилади, матеріали та інше обладнання так, щоб уникнути їх падіння.
    4. Обережно користуйтеся скляним посудом, щоб не розбити його. Не ви- ймайте термометри з посудини твердими предметами.
    5. Не пробуйте рідину, яка використовується в дослідах, на смак, не роз- ливайте її на стіл.
    6. Не тримайте на робочому місці предмети, не потрібні для виконання за- вдання.
    7. Користуючись гострими предметами, намагайтеся не поранити руки або інші частини тіла.
    8. Усі дрібні предмети беріть тільки пінцетом.
    9. Не кладіть на шальки терезів брудні, мокрі, гарячі та сипкі тіла. 10. Перед тим як приступити до виконання лабораторної роботи, старанно вивчіть її опис, з’ясуйте хід її виконання.
    11. Під час складання електричних кіл, перемикання в них та їх демонта- жу джерела струму повинні бути вимкнені.
    12. Не вмикайте джерела струму без дозволу вчителя.
    13. Стежте, щоб ізоляція дротів була не пошкодженою, а на кінцях дротів були наконечники, які потрібно добре затискати клемами.
    14. Виявивши несправність в електричних пристроях, які знаходяться під напругою, терміново повідомте вчителя або вимкніть джерело струму. 15. Користуючись лінзами, не торкайтеся їх поверхні руками, щоб не за- лишати на склі потожирових плям.
    16. Не приносьте в кабінет небезпечних предметів або предметів, які не стосуються уроків фізики.
    17. У випадку травмування терміново звертайтеся до вчителя – він на- дасть вам допомогу.

    Запитання до вивченого 
    1. Для чого потрібно вивчати фізику?
    2. Що потрібно мати у фізичному кабінеті для проведення уроків?
    3. Яких правил потрібно дотримуватися в кабінеті фізики?





    вівторок, 1 вересня 2015 р.

    2015 - 2016 навчальний рік

                 Шановні семикласнтки!
    У цьому навчальному році у вас новий предмет - фізика!
    І вивчатимете її за новою програмою!.
    Публікації попередніх навчальних років залишаються, а ви розглядаєте матеріали розміщені з 1 вересня 2015 року!
    Бажаю цікаво ї змістовної подорожі у країні ФІЗИКА!